ادبستان/محبوبه

محبوبه

«امشب‏ ‏‏‏‏‏‏‏مي‏فهمم چرا وقتي كسي جون‏‏‏‏‏‏‏‏ مي‏ده، زنده‌ها براش گريه‏‏‏‏‏‏‏‏ مي‏كنند. آدما تا وقتي زنده‌اند‏‏، تأكيد‏‏‏‏‏‏‏‏ مي‏كنم «آدمها» و باز هم تأكيد‏‏‏‏‏‏‏‏ مي‏كنم: «تا وقتي زنده‌اند»‏‏، وجودشان رو بين همة اونهايي كه دوستشون دارن‏‏، تقسيم‏‏‏‏‏‏‏‏ مي‏كنن. اونها هم به قسمتشون عادت ‏‏‏‏‏‏‏‏مي‏كنن. وقتي مرگ سرو كله‌اش پيدا‏‏‏‏‏‏‏‏ مي‏شه‏‏، اوني كه بايد بره سفر‏‏،‏‏‏‏‏‏‏‏ مي‏ره و سراغ تك تك آشناها و اون قسمت از دلشو كه تقسيم كرده بود، پس‏‏‏‏‏‏‏‏ مي‏گيره‏. براي همين
زنده‌ها بعد از مرگ يك نفر‏‏، توي خودشون احساس خلاء‏‏‏‏‏‏‏‏ مي‏كنن.»

ادامه نوشته

طنین/چه آتشی !

چه آتشی !

چه آتشی !

اگر آب اقیانوس های عالم را بر آن می ریختند ،

زبانه هایش آرام نمی گرفت.

خیلی پیش رفتم …

خیلی …

مرگ و قدرت ،

شانه به شانه ام می آمدند

ادامه نوشته

گلچین/غزلك ۳

غزلك ۳
سنگين ترين خمارم،
ترك تو بود و
          پرهيز،
              از چشم‌هاي پرچمن تو
و آن لرزه‌ها، كه ترك نمي‌كرد
دل را و دست را، ز من و تو ـ

باز آن چهار گوشه محدود
وان تلخ‌تر، ترنم زنداني
در انتظار آمدن تو

و آن آرزوي بودايي
از آتش شريف تن تو

اي سبز، اي بهار رهايي
اي آخرين گشايش لبخند
در اضطراب آخر

ادامه نوشته

بخش در ماورای/فريدون مشيری

فريدون مشيری
فريدون مشيری در سی‌ام شهريور ۱۳۰۵ در تهران به دنيا آمد. جد پدری‌اش بواسطه ماموريت اداری به همدان منتقل شده بود و از سرداران نادر شاه بود. پدرش ابراهيم مشيري افشار فرزند محمود در سال ۱۲۷۵ شمسي در همدان متولد شد و در ايام جواني به تهران آمد و از سال ۱۲۹۸ در وزارت پست مشغول خدمت گرديد. او نيز از علاقه‌مندان به شعر بود و در خانوده او هميشه زمزمه اشعار حافظ و سعدي و فردوسي به گوش مي‌رسيد. مشيري سالهاي اول و دوم تحصيلات ابتدايي را در تهران بود و سپس به علت ماموريت اداري پدرش به مشهد رفت و بعد از چند سال دوباره به تهران بازگشت و سه سال اول دبيرستان را در دارالفنون گذراند و آنگاه به دبيرستان اديب رفت.

ادامه نوشته

پژواک/کشت قارچ ها

کشت قارچ ها

قارچ ها از جمله میکروارگانیسم هایی هستند که دارای مقاوت بالا نسبت به شرایط سخت محیطی ، وجود آنتی بیوتیک ، میزان آب در دسترس ( aw ) پایین و ... هستند و این خصوصیات باعث می شود تا بتوانند در بیشتر موقعیت ها رشد و تکثیر پیدا کنند. قارچ ها شامل مخمر ها و کپک ها می باشند که هر یک به طور جداگانه دارای خصوصیات منحصر به خود می باشند.

به علت سبک و کوچک بودن هاگ های این گروه ، می توان این هاگ ها را در بیشتر امتسفرهای غیر استریل پیدا کرد زیرا می توانند به صورت معلق در هوا باقی بمانند و آزادانه حرکت کنند.

رشد این گروه می توانند باعث ایجاد شرایط نا مطلوب برای ماده غذایی شود ، در واقع بعد رشد قارچ ها بر روی ماده غذایی عموما آن را فاسد می خوانیم از این رو باید توجه داشت که تا حد امکان از رشد قارچ ها بر روی محصولات تولیدی جلوگیری کنیم.

ادامه نوشته

طنین/ا ی شب

ا ی شب

هان ای شب شوم وحشت انگیز
تا چند زنی به جانم آتش ؟
یا چشم مرا ز جای برکن
یا پرده ز روی خود فروکش
یا بازگذار تا بمیرم
کز دیدن روزگار سیرم

ادامه نوشته

رنگارنگ علمی/خط تولید شیر

خط تولید شیر

تولید شیر پاستوریزه
شير محصولي است كه از دوشيدن كامل و بلا انقطاع يك پستاندار بدست مي آيد و بايد كاملا بهداشتي جمع آوري شده، سالم و عاري از كلستروم (آغوز يا ماك) باشد.به عبارت ديگر، شير محصولي است كه از غدد پستاني تمام پستانداران ترشح مي شود و در اثر يك يا چند مرتبه دوشيدن جمع آوري مي شود. دراينجا منظور از شير، شير گاو است .
عمل شیر دوشی در دامداری های کوچک با دست و در دامداری های بزرگ با دستگاه شیردوشی انجام می شود.
پس از انتقال شیر به مراکز جمع آوری ، آزمایش هایی بر روی شیر خام صورت می گیرد که بعد از تأیید سلامت به کارخانه حمل می شود. انتقال شیر به کارخانه های تولیدی در دمای پایین از رشد میکرو ارگانیسم ها و بالا رفتن بار میکروبی شیر جلوگیری می کند و در نتیجه به حفظ سلامت شیر کمک می کند.

ادامه نوشته

بخش کتابخانه/کتاب فاطمه، فاطمه است/دکتر علی شریعتی

کتاب فاطمه، فاطمه است

فاطمه، فاطمه است، نام کتاب کوچکی از علی شریعتی است که از روی سخنرانی سال ۱۳۴۹ وی تدوین شده‌ است.

تا کنون این کتاب به چندین زبان ترجمه شده‌است.

در بخش پایانی و مشهورترین بخش این سخنرانی، شریعتی چنین می‌گوید: 

خواستم بگویم، فاطمه دختر خدیجهٔ بزرگ است، دیدم فاطمه نیست.
خواستم بگویم، که فاطمه دختر محمد است. دیدم که فاطمه نیست.
خواستم بگویم، که فاطمه همسر علی است. دیدم که فاطمه نیست.
خواستم بگویم، که فاطمه مادر حسنین است. دیدم که فاطمه نیست.
خواستم بگویم، که فاطمه مادر زینب است. باز دیدم که فاطمه نیست.
نه، این‌ها همه هست و این همه فاطمه نیست. فاطمه، فاطمه است.

ادامه نوشته

بخش آشپزی/تهیه کنسرو زیتون

تهیه کنسرو زیتون

نام انگلیسی Olive : نام علمی: Olea europaea


تركيبات ميوه زيتون:

گوشت ميوه زيتون حاوي آب، مواد چربي، انواع قندها، پروتئين، مواد پكتيك، اسيد هاي آلي، تانن، مواد رنگي، مواد معدني و اولئوروپئين ها است. تانن ها عامل «گس» شدن طعم ميوه و در عين حال زيادي ترشي در زيتون هاي تازه هستند. اولئوروپئين گلوكز تلخ و قابل حلي است كه در محلول قليايي حل مي شود و وقتي ميوه را در محلول كلرور سديم 4/1 تا 5/2 درصد فرو مي بريم اين ماده هيدروليز مي شود.

ادامه نوشته

پژواک/توصيه هاي لازم براي مصرف كنندگان مواد غذايي كنسرو شده

توصيه هاي لازم براي مصرف كنندگان مواد غذايي كنسرو شده
1- قبل از مصرف كنسرو ها جهت از بين بردن سم خطرناك بوتوليسم احتمالي موجود در مواد غذايي كنسرو شده قوطي هاي كنسرو  حداقل به مدت 10 دقيقه درآب جوشانده شوند .خوشبختانه با جوشاندن كنسروها در مدت زمان ذكر شده سم بوتوليسم ترشح شده توسط باكتري كلستريديوم بوتولينيم از بين مي رود .

ادامه نوشته

پژواک/توصيه هاي لازم براي مصرف كنندگان مواد غذايي كنسرو شده

توصيه هاي لازم براي مصرف كنندگان مواد غذايي كنسرو شده

 

1- قبل از مصرف كنسرو ها جهت از بين بردن سم خطرناك بوتوليسم احتمالي موجود در مواد غذايي كنسرو شده قوطي هاي كنسرو  حداقل به مدت 10 دقيقه درآب جوشانده شوند .خوشبختانه با جوشاندن كنسروها در مدت زمان ذكر شده سم بوتوليسم ترشح شده توسط باكتري كلستريديوم بوتولينيم از بين مي رود .

ادامه نوشته

رنگارنگ/محرومیت از مواد غذایی

محرومیت از مواد غذایی
 
همیشه و یا لااقل در اکثر زمانها و مکانها وجود داشته و دارد. محرومیت از مواد غذایی همیشه به معنای نخوردن و یا کم خوردن نیست. ممکن است غذا از لحاظ حجم کافی باشد و حتی معده انسان را پر کند، اما کارآیی لازم را برای بدن در پی نداشته باشد یا اینکه رژیم غذایی  نامتعادل باشد، یعنی دسته‌ای از مواد غذایی به اندازه کافی به بدن برسد و از دسته دیگر مواد مورد نیاز به میزان ناچیزی به بدن برسد. گاهی آداب و رسومی که در اجتماعات گوناگون وجود دارند موجب کاهش چشمگیر مواد غذایی در بدن انسان می‌شود. علل فردی هم به میزان بسیار زیادی در سوء تغذیه موثر هستند. همچنین ناراحتی های آشکار و پنهان ساختار بدن ما و مشکلات درونی هم ممکن است ما را از يك تغذيه سالم محروم نمايد. براي دستيابي به تغذيه سالم كه شرط لازم سلامتي است بايد دانست غذا چيست، نقش آن چيست و بدن به چه موادي نياز دارد .

پژواک/ميكروب شناسي مواد غذايي كنسرو شده

ميكروب شناسي مواد غذايي كنسرو شده

كلستريديوم بوتولينيوم ، كلستريديوم پرفرنژانس ، استافيلوكوكوس اورئوس ، سالمونلا و شيگلا از جمله ميكرو ارگانيسم هاي بيماريزايي هستند كه مي توانند در صورت مساعد بودن شرايط براحتي در مواد غذايي كنسرو شده رشد و تكثير نموده و باعث فساد آنها شوند .

كلستريديوم بوتولينيوم يكي از انواع ميكرو ارگانيسم هاي بي هوازي است كه توليد هاگ مي نمايند و بيشتر از ساير ميكروارگانيسم ها بهداشت و سلامت كنسروها را تهديد مي كنند.

سم توليد شده توسط اين باكتري با اثر بر روي اعصاب بسيار كشنده است . در صنعت كنسروسازي با پائين آوردن ph   محيط و بالا بردن غلظت كلرور و نيتريت سديم ا افزودن نيتريت و نمك ) شرايط را براي رشد كلستريديوم بوتولينيوم نامساعد مي نمايد .

ادامه نوشته

پژواک/مراحل توليد كنسرو مواد غذايي

مراحل توليد كنسرو مواد غذايي

مرحله اول : در مورد مواد غذايي گوشتي اين مرحله شامل جدا كردن امعاء و احشاء ،  استخوان گيري مخلوط و يكنواخت كردن گوشت ، شستشو و ... مي باشد . در مورد ساير مواد غذايي اعمال مشابه خاص آن فراورده انجام مي گيرد .

ادامه نوشته

رنگارنگ/فرايند حرارتي توليد كنسرو

فرايند حرارتي توليد كنسرو

استريليزاسيون فرايند حرارتي است كه در صنعت كنسرو سازي براي تهيه كنسرو مواد غذايي گوشتي و پروتئني (مواد غذايي داراي ph بالا ) از جمله كنسرو هاي ماهي ، حبوبات ، رب گوجه فرنگي و ساير ميوه جات بكار برده مي شود .

در اين فرايند عملا"  تمام ميكرو ارگانيسم هاي بيماريزا و همچنين ارگانيسم هاي مولد سم و فاسد كننده مواد غذايي از بين رفته و تنها ممكن است تعداد بسيار معدودي اسپور مربوط به  ميكرو ارگانيسم هاي مقاوم به حرارت در آن باقي بمانند كه اين عوامل هم در شرايطي كه نگهداري مي شوند قادر به رشد و تكثير نخواهند بود .

از آنجائيكه حرارت زياد سبب كاهش ارزش غذايي واز بين رفتن برخي از مواد مغذي غذاها مي گردد لذا در عمليات استريليزاسيون مواد غذايي سعي مي شود از اعمال درجه حرارت هاي بسيار بالا اجتناب گردد ( معمولا حرارت 130 تا 150 درجه سانتيگراد بكار برده مي شود) . با اين وجود در عمليات استريليزاسيون مواد غذايي حدود 20 درصد ويتامينA   و ريبوفلاوين ، 30 تا 35 درصد پيريدوكسين ، اسيدنيكوتينيك و اسيد فوليك و 65 درصد تيامين موجود در مواد غذايي از بين خواهد رفت.

پژواک/Lab equipment is an important part of chemistry and science in general


Lab equipment is an important part of chemistry and science in general.

   Beaker : Used to hold and heat liquids. Multipurpose and essential in the lab.          Bottle : Bottles can be ued for storage, for mixing and for displaying.     Bunsen Burner : Bunsen burners are used for heating and exposing items to flame.They have many more uses than a hot plate, but do not replace a hot plate.   Buret : The buret is used in titrations to measure precisely how much liquid is used.           Crucible : Crucibles are used to heat small quantities to very high temperatures.

ادامه نوشته

رنگارنگ /آيا مي دانيد كه ...

آيا مي دانيد كه ...

▪ اتومبیل محصولی است که بیش از هر محصول دیگری در جهان بازیافت می شود.

▪در سال ۱۹۵۲ میلادی مجله تایم، الیزابت دوم ملکه انگلیس را “مرد سال” اعلام کرد.

▪ مکسیکو سیتی پایتخت مکزیک با بیش از شصت هزار دستگاه تاکسی بزرگترین ناوگان تاکسی دنیا را دارا است.

 ▪ کشور هند دارای بیشترین تعداد دفاتر پستی در میان کشورهای جهان است.

▪ ورزش رزمی کاراته در هندوستان متولد شد و بعدها در چین توسعه یافت.‌

ادامه نوشته

پژواک/نگهداری مواد غذایی به روش کنسرو کردن

نگهداری مواد غذایی به روش کنسرو کردن


يكي از روشهاي نگهداري مواد غذايي براي مدت طولاني كنسرو کردن (قوطي كردن) آنها با  بهره گيري از حرارت است . اين روش اقدام موثري در جهت نابودي كليه عواملي است كه ممكن است در حين نگهداري و حمل و نقل به طريقي مواد غذايي را فاسد نمايند


ادامه نوشته

پژواک/پنیر و نقش میکروبها در تهیۀ آن

پنیر و نقش میکروبها در تهیۀ آن

از نوشته های قدیم بر می آید که پنیر را از زمان بسیار گذشته به عنوان غذا مصرف می کرده اند . تاریخ دقیق تهیۀ پنیر مشخص نیست ، اما به نظر می رسد که مربوط به فاصلۀ بین اهلی کردن گاویعنی حدود نه هزار سال پیش از میلاد تا دوران کتاب مقدس (پنج تا سه هزار سال پیش از میلاد ) باشد . از نوشته های دو هزار سال پیش از میلاد بر می آید که پنیر کالایی معمولی و قابل داد و ستد بوده است . یونانیان پنیر را غذایی آسمانی می پنداشتند و آن را تقدیم خدایان خود می کردند . رومیان به توسعۀ صنعت پنیر سازی مخصوصأ نوعی از آن که در قبرس تهیه می شد پرداختند ، از قرون اولیۀ میلادی تا زمان چنگیز خان رسم بر آن بود که سربازان پنیر را با خود داشته باشند . اهالی مشرق زمین در طول جنگ های صلیبی یعنی از قرن یازدهم تا سیزدهم میلادی از پنیر با صورت یک مادۀ مهم غذایی استفاده می کردند. سربازانی که از جنگ به اروپا بازگشتند انواع مختلف پنیر ساخت مشرق و دستور ساختن آن ها را با خود به غرب بردند .

ادامه نوشته

رنگارنگ علمی/مادهٔ افزودنی رنگی چیست؟

مادهٔ افزودنی رنگی چیست؟
این افزودنی به هر رنگ، دانهٔ رنگی و یا مادهای اطلاق میشود که باعث ایجاد رنگ، به هنگام بهکارگیری و افزودن آن در موادغذائی، داروئی، آرایشی و یا بدن انسان میشود. افزودنیهای رنگی در مواردی همچون موادغذائی، دارو، لوازم آرایشی و پارهای از ابزار پزشکی همچون لنزهای تماسی مورد استفاده قرار میگیرند. مواد افزایندهٔ رنگی به دلایل مختلف در صنایع غذائی بهکار میروند که از جمله میتوان به تعدیل میزان اتلاف رنگ در مدت زمان نگهداری و یا عملآوری موادغذائی و جبران نوسانات طبیعی در میزان رنگ موادغذائی اشاره کرد. افزودنیهای رنگی معاف از اخذ گواهینامه، شامل پیگمانهای حاصل از منابع طبیعی همچون سبزیها، موادمعدنی و حیوانات میباشد. بهعنوان مثال: رنگ کارامل با حرارت دادن شکر و سایر هیدروکربنها تحت شرایطی کامل کنترل شده برای استفاده در انواع سسها، مانند سس گوشت، نوشابههای غیرالکلی، موادغذائی پخته شده و سایر مصارف غذائی تهیه میشود. اکثر رنگهای معاف از گواهینامه، معیارهای قانونی مطمئن را در رابطه با درجه خلوص و شاخصهای کیفی را دارا میباشند.

ادامه نوشته

TOP 20/MEHR 90

TOP 20/MEHR 90

MaxNice Group - pure entertainment
1.ادبستان/شکوه فراموشی

2.پژواک/کشف دریاچه و احتمال وجود حیات دراعماق یخ های قطبی

3.طنین/آهنگ رسوایی

4.رنگارنگ علمی/ستاره ای نود ساله در دنیای ستاره شناسی

5.پژواک/سرطان چگونه بوجود می آید؟

6.گلچین/ما باور نمیکنیم

7.پژواک/سالم ترین نوشیدنی های جهان

8.پژواک/چرا با کم‌خوری لاغر نمی‌شویم ؟

9.رنگارنگ علمی/چگونه سایز کمر خود را کم کنیم؟

10.طنین/بن بست

11.رنگارنگ علمی/انار و 50 خاصیتش

12.پژواک/شک و تردید آفت بزرگی ست

13.پژواک/این مواد غذایی را همزمان مصرف نکنید

14.طنین/رنج انسان

15.رنگارنگ علمی/مصرف نوشابه‌های رژیمی توان حافظه را کاهش می دهد

16.ادبستان/حتي به روزگاران

17.پژواک/استحکام لثه‌ و دندان‌ با شلغم

18.طنین/پرتو تابان

19.گلچین/مست

20.رنگارنگ علمی/دوستداران شیرینی، واقعا مهربان هستند



MaxNice Group - pure entertainment

MaxNice Group
© 2011

طنین/پرتو تابان

پرتو تابان

در آن ستاره كسي‌ست

كه نيمه شب‌ها همراه قصه‌هاي من است

ستاره‌هاي سرشك مرا، كه مي‌بيند

به رمز و راز و نگاه و اشاره مي‌پرسد

كه آن غبار پريشان چه جاي زيستن است؟

ادامه نوشته

رنگارنگ علمی/دوستداران شیرینی، واقعا مهربان هستند

دوستداران شیرینی، واقعا مهربان هستند



گروهی از روان‌شناسان دانشگاه داکوتای شمالی در یک مطالعه جدید دریافته‌اند افرادی که تمایل زیادی به خوردن شیرینی‌جات دارند، واقعا انسانهای مهربانی هستند و تمایل بیشتری برای محبت کردن و کمک کردن به دیگران دارند.

ادامه نوشته

گلچین/مست

مست

من ، مستم.
من، مستم و ميخانه پرستم.

راهم منماييد،
پايم بگشاييد!

وين جام جگر سوز مگيريد ز دستم!
مي، لاله و باغم
مي، شمع و چراغم.
مي، همدم من،
              هم‌نفسم، عطر دماغم.

ادامه نوشته

پژواک/استحکام لثه‌ و دندان‌ با شلغم

استحکام لثه‌ و دندان‌ با شلغم


یک کار‌شناس تغذیه گفت: مصرف شلغم به لحاظ دارا بودن کلسیم و پتاسیم سبب استحکام لثه‌ها، دندان‌ها و استخوان‌ها می‌شود.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: «یوسف نقیایی» افزود: شلغم در گروه سبزیجات جای می‌گیرد و همانند سبزیجات می‌تواند تامین کننده بعضی از ویتامین‌ها و فیبر خوراکی باشد.

وی در خصوص ترکیبات شلغم گفت: در یکصد گرم شلغم حدود ۵ گرم کربوهیدرات، ۴۰ میلی گرم کلسیم، ۱۲۶ میلی گرم پتاسیم، ۳۰ میلی گرم ویتامین «ث»، ۱۱۳ میکرو گرم فولات و ۱ گرم فیبرخوراکی موجود است.

ادامه نوشته

ادبستان/حتي به روزگاران

حتي به روزگاران

اي مهربانتر از برگ، در بوسه‌هاي باران!
بيداري ستاره، در چشم جويباران!

آيينة نگاهت، پيوند صبح و ساحل
لبخند گاه گاهت، صبح ستاره‌باران

ادامه نوشته

رنگارنگ علمی/مصرف نوشابه‌های رژیمی توان حافظه را کاهش می دهد

مصرف نوشابه‌های رژیمی توان حافظه را کاهش می دهد


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مصرف نوشابه‌های رژیمی موجب چاقی، سرگیجه، کاهش توان حافظه و پوکی استخوان می‌شود و بر خلاف بخشنامه های دولتی هنوز در ادارات دولتی نوشابه های گازدار و کولادار توزیع می شود.
نوشابه فاقد فیبر، پروتئین و سایر مواد مغذی ضروری است و جز قند و اسید، ماده‌ ارزشمندی ندارد.

ادامه نوشته

طنین/رنج انسان

رنج انسان

"تمام رنج انسان
از زندگی ست."
و من
سالهاست که
از زنده بودن
پشیمانم.

ادامه نوشته

پژواک/این مواد غذایی را همزمان مصرف نکنید

این مواد غذایی را همزمان مصرف نکنید


مصرف هم زمان بعضی از مواد غذایی با یکدیگر می تواند بسیار مضر باشد و حاصل آن تولید اخلاط زاید در بدن می باشد که گاهی تاثیرات این تداخلات در چندین سال بعد به صورت بیماری های مختلف و صعب العلاج بروز خواهد کرد.

ادامه نوشته

پژواک/شک و تردید آفت بزرگی ست

شک و تردید آفت بزرگی ست
به نظر میرسد ما در زندگیمان دچار تردیدهایی هستیم که راه را بر درست تصمیم گرفتن و درست انتخاب کردن مسیر میبندد. زندگی آن وقت دشوار میشود که اجازه دهیم دیگرانی که بنا به دلایل درست یا اشتباه, خود را محق در تعیین سرنوشت ما میدانند, برتمام جنبه های زندگی مان سیطره یابند و حرف شاید درست خود را به کرسی نشانند.

ادامه نوشته